Spis treści | |
---|---|
Wprowadzenie: Nietzsche poststrukturalistyczny
| 9 |
1 Bataille. Między doświadczeniem bezpośrednim a transgresją:
| 33 |
1.1 Wprowadzenie. Śmierć Boga - suwerenność - transgresja | 33 |
1.2 Nietzsche zheglizowany | 47 |
1.3 Eksces dionizyjskiej samozatraty - Nietzsche wspólnotowy | 56 |
1.4 Eksces transgresywnej zatraty - Nietzsche ,,indywidualistyczny" i mistyczny | 73 |
1.4.1 Doświadczenie i myśl | 76 |
1.4.2 Wieczny powrót | 79 |
1.4.3 Wola mocy | 80 |
1.4.4 Los i przypadek | 82 |
1.4.5 Nadczłowiek | 84 |
1.4.6 Polityka | 85 |
1.4.7 Nietzsche i chrześcijaństwo | 91 |
1.5 Komentarz | 96 |
2 Pierre Klossowski. Mistyka symulakru - Nietzsche gnostycki | 115 |
2.1 Wprowadzenie.
| 115 |
2.1.1 Między ateizmem a gnostyckim chrześcijaństwem.
| 117 |
2.1.2 W stronę Nietzschego (i Sade'a). Poprzednicy (Bataille, Löwith) | 127 |
2.2 Popędy, wieczny powrót i szaleństwo | 140 |
2.2.1 Semiotyka popędów i semiotyka intelektu | 140 |
2.2.2 Wieczny powrót | 147 |
2.2.3 Teofania szaleństwa | 176 |
2.3 Komentarz | 179 |
3 Blanchot. Asceza transgresji - Nietzsche frenetyczny | 195 |
3.1 Wprowadzenie | 195 |
3.2 Myśl transgresji | 197 |
3.3 Nihilizm: między nicością a boskością | 199 |
3.4 Wieczny powrót | 205 |
3.4.1 Objawienie i odroczenie w wiecznym powrocie | 207 |
3.4.2 Trwoga i nadczłowiek - podmiot wiecznego powrotu | 208 |
3.4.3 Dyskurs wiecznego powrotu - pismo fragmentaryczne | 211 |
3.5 Komentarz | 214 |
4 Foucault. Szaleństwo, język, historia i władza - Nietzsche wykorzystany | 219 |
4.1 Szaleństwo zesencjalizowane - ,,Historia szaleństwa" | 220 |
4.2 Nietzsche transgresywny: język, interpretacja i kres człowieka
| 226 |
4.3 Nietzsche jako teoretyk władzy. Genealogia polityczna | 235 |
4.4 Nietzsche jako estetyk istnienia. Genealogia etyczna | 244 |
4.5 Komentarz | 249 |
5 Deleuze. Od ontologii stawania się do filozofii różnicy, pożądania i władzy
| 267 |
5.1 Esencjalistyczna ontologia stawania się - ,,Nietzsche i filozofia" | 268 |
5.1.1 Krytyka, filozofia różnicy i wartości | 269 |
5.1.2 Ontologia sił | 275 |
5.1.3 Wola mocy | 278 |
5.1.4 Wieczny powrót | 282 |
5.1.5 Nihilizm i przewartościowanie | 286 |
5.1.6 Komentarz | 293 |
5.2 Późny Deleuze | 313 |
5.2.1 Filozofia różnicy | 314 |
5.2.2 Wola mocy, genealogia | 319 |
5.3 Komentarz | 338 |
6 Derrida. Transgresja jako dekonstrukcja. Nietzsche tekstualny | 343 |
6.1 Wprowadzenie | 343 |
6.2 Lata 1967 - 1970 | 348 |
6.3 Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte | 356 |
6.3.1 Heterogeniczność tekstu | 357 |
6.3.2 Heterogeniczność podmiotu | 365 |
6.4 Dekonstrukcyjna dwuznaczność: Heidegger/Nietzsche | 374 |
6.5 Ekskurs hermeneutyczny | 377 |
6.6 Komentarz | 382 |
7 Zakończenie: Aporetyczna logika samorefleksyjnej nowoczesności | 409 |
7.1 Nietzsche poststrukturalistów | 409 |
7.1.1 Wolność ponad wszystko | 409 |
7.1.2 Bezdroża zradykalizowanego antyplatonizmu | 417 |
7.2 Nietzsche | 432 |
7.2.1 Projekt kultury i nihilistyczna diagnoza nowoczesności | 432 |
7.2.2 Ewolucja. W poszukiwaniu autentycznej kultury | 441 |
7.2.3 Załamanie | 458 |
7.2.4 Nietzsche i poststrukturalizm. Uwikłanie w nowoczesność | 466 |
Bibliografia | 487 |
Bibliografia podmiotowa | 487 |
Bibliografia przedmiotowa | 492 |
Résumé: Souveraineté et modernité | 509 |
Indeks osób | 513 |